Mijn eerste 100 dagen bij Jongerius Gerechtsdeurwaarders

Werken bij een gerechtsdeurwaarder? De vraag die ik mijzelf een aantal keren heb gesteld toen ik gepolst werd voor de functie van Commercieel Manager bij Jongerius Gerechtsdeurwaarders Juristen en Incasso. Tja, een gerechtsdeurwaarder. Die kloppen hard op een deur en eisen dat er stante pede betaald wordt toch? Althans zo was mijn beeld van de branche. Na enige verkennende gesprekken, want praten kan geen kwaad, kwam toch een heel ander beeld naar voren.
Zo is Jongerius gehuisvest in een modern en industrieel ingericht pand, met grote open ruimtes, die een goede en directe communicatie vereenvoudigen. Maar dan kan je wel een mooi pand hebben, maar dat zegt nog niets over de sfeer, de werkwijze en de ambitie van dit bedrijf. Is de sfeer ook goed, informeel en gezellig? En hoe wordt er met debiteuren en opdrachtgevers omgesprongen?

Marketing & Verkoop van een gerechtsdeurwaarder. Geen vanzelfsprekendheid die je binnen elk deurwaarderskantoor tegenkomt. Hierin ligt al jaren mijn passie, dus vooruit aan de slag! Het spreekt voor zich dat Jongerius ook de ambitie heeft om door te groeien en vooral in de huurmarkt (voor corporaties, beleggers en beheerders) sterk wil groeien. Dus marketingplan maken, doelgroepen bepalen, marketingbudget bepalen, acties en activiteiten bedenken en rennen maar. Natuurlijk ook de nodige vakliteratuur en wetenswaardigheden van het vak eigen maken. Nog steeds werk in uitvoering…Dan ook even warmlopen bij bestaande klanten en zoetjesaan afspraken maken met prospects. De meeste prospects doen al zaken met een ander deurwaarderskantoor. Hierover is men lang niet altijd tevreden. Ik rol regelmatig van mijn stoel als ik op bezoek bij een prospect hoor vertellen dat zij eigenlijk helemaal niet zo tevreden zijn over hun gerechtsdeurwaarder, maar hierop geen actie laten volgen. Misschien weten zij eenvoudigweg niet dat Jongerius proactief optreedt, verantwoording aflegt over alle handelingen en opdrachten en verbeteringen voorstelt om het aantal schulddossiers te verminderen? Dat opdrachtgevers vaste en zeer ervaren aanspreekpunten krijgen, die situaties van debiteuren begrijpen, doorzien en met creatieve oplossingsvoorstellen komen. Onderliggend biedt onze puike automatisering de geoliede workflow. Als eerste adopteren we de nieuwste functionaliteiten en er zijn belcomputers die veel werk uit handen nemen. Noodzakelijk kwaad, maar werkt wel top. Allemaal gesneden koek dus voor Jongerius, evenals verder kijken dan je neus lang is. Twee keer een brief sturen en 1 keer nabellen kan iedereen. Toch verdienen veel partijen in de markt hiermee hun brood.
Grote stappen, snel thuis, dat werk.

Ook tenders (breed uitgeschreven verzoek aan de markt om een aanbieding te doen)  komen met enige regelmaat voor. Hoe beantwoordt je zo zorgvuldig en onderscheidend mogelijk de gestelde vragen en smoelt het dan ook nog een beetje? 
Wat zijn onze kansen in deze tenders waarvoor tientallen kantoren zich inschrijven? En oh ja, een grote bestaande klant heroverwoog de dienstverlening en consulteerde er in markt even flink op los. Hoe steek je dan weer gunstig af ten opzichte van je concurrenten? Zullen ze blijven of gaan ze vertrekken? Presentaties, missies, visies en dienstverlening werden daarom weer opnieuw bekeken en bijgeslepen. De klant besloot te blijven. Een mooi resultaat na een spannende periode. Zoiets doe je niet alleen maar in goed teamverband!

De kunst van mijn vak is nu onze toegevoegde waarde goed over de bühne te krijgen. Waar onderscheidt Jongerius zich mee in de markt en hoe communiceren we dit op een heldere manier aan onze opdrachtgevers. En krijgen we de kans dit verhaal ook te presenteren aan onze doelgroepen: Vastgoedorganisaties, Overheidsinstellingen en MKB? Dit doen we o.a. door onze aanwezigheid op diverse beurzen, onze nieuwbrieven en onze kennissessies, maar ook en met name door (persoonlijke) presentaties en door bestaande klanten optimaal tevreden te houden. Een tevreden klant  is immers je best ambassadeur. Op 30 mei begint weer de jaarlijkse grote vastgoedbeurs, de PROVADA, in de RAI Amsterdam. Jongerius is daar voor het eerste aanwezig met een eigen stand om daar kennis te maken met haar doelgroepen in de vastgoedmarkt. Voor zover ik weet is het ook de eerste keer dat een gerechtsdeurwaarder acte de présance geeft op deze beurs. Wij hebben dan ook een speciale propositie voor huurders waarmee corporaties, beleggers en beheerders hun voordeel kunnen doen.  Jongerius organiseert gedurende die dagen interessante workshops over actuele vastgoedthema’s. Jongerius deelt graag haar kennis en ontwikkelingen in de markt met haar klanten, prospects en belangengroeperingen en is daarnaast ook erkend leerbedrijf. Voorts verken ik ook de weg naar dienstverlening die in het verlengde ligt van onze huidige werkzaamheden. Zo zijn wij reeds gestart met het debiteurenbeheer voor klanten, dus de facturatie en opvolgende stappen hierna. Ook bewindvoering gaan we nog uitgebreid onder de loupe nemen.
Ik zou zeggen, u gaat nog meer van ons horen, dus tot binnenkort!